Bornholm 2017

AfrejsedagenPosted by Køge Skoleorkester Thu, October 05, 2017 13:34:23

Køge Skoleorkesters sommertur 2017 – korpsfestival Bornholm

Afrejse og ankomst den 25. juni 2017

Sikke hurtig dagen er gået. Vi tog afsted fra KSO med formanden som anfører og dirigenten som bagtrop, da vi gik mod S-toget. Heldigvis var der plads til kufferterne sammen med instrumenterne i den flyttebil, vi har lejet. Vi havde en klar formodning om, at vi ville være de eneste i S-toget søndag morgen kl. 9.00, men der tog vi fejl, toget blev fyldt helt op.

På hovedbanegården fik vi mulighed for at købe lidt ind på McDonalds eller i Starbucks og besøge de meget dyre betalingstoiletter. Vi gik til Bornholmerbusserne for at opdage at stort set hele København og omegn skulle med, eller sådan føltes det lidt. Vi havde været forudseende og med lidt snilde lykkedes det for os, at vi alle kom med samme bus og fik de bedste pladser forrest i en stor ledbus.

På færgen fik vi også gode pladser. Der var høj bølgegang og færgen gyngede godt. Flere elever blev mere eller mindre søsyge og måtte ud at have lidt luft på dækket.

Indkvarteringen i hyttebyen gik fint, især da et par af pigerne var færdig med at hvine over myrer i deres hus. Den flinke myremand fik styr på det, og da han lidt senere kom forbi med en 11 uger gammel hundehvalp, mente de, at de da måtte finde på flere grunde til at tilkalde ham igen.

Eftermiddagen gik med at undersøge området, især kiosk udvalget blev undersøgt, og en lille tur i poolen blev det også til inden aftensmaden.

Menuen stod på frikadeller, kartofler, sovs og salat. Til dessert var der koldskål med kammerjunkere. Køkkenet var imponeret over, hvor meget koldskål vi kunne spise. Det er betydelig mere, end de er vant til, når de serverer koldskål for nordmændene.

Elevrådet arrangerede en rundbold kamp. En af eleverne efterlyste kegler til banen og mente, at det ikke var svært at finde, der var jo masser af bestyrelsesmedlemmer....hmmm.

Dagen sluttede med en lille natmad, nathistorie for de yngste og hygge i hytterne. Alle er trætte efter en god dag.

2. dag på Korpsfestival mandag den 26. juni 2017

Dagen, hvor vi mødte alle de norske orkestre.

I Svaneke, den hyggelige by med de mange sukkerbutikker, gik eleverne rundt i små grupper og handlede i uniform, mens byen var fyldt med norske orkestre, der spillede i gaderne. Efter lidt shopping blev det vores tur. Marchen gennem Svaneke var en hård tur op og ned af de stejle bakker (men det er sikkert ingenting i forhold til marchen på onsdag i Gudhjem) turen var længere end forventet, men på trods af de fysiske anstrengelser gik det musikalske virkelig godt.

Efter en hurtig frokost, der blev smurt på havnen i Svaneke, kørte vi til Brændesgårdshaven. Her stillede vi op uden for haven for med tre minutters interval at marchere ind på plænen sammen med seks andre orkestre.

Det var en stor oplevelse at blive klappet ind på plænen og stille op sammen med så mange orkestre. Alle orkestre spillede hver ca. 8 – 10 minutter. Vi gik på scenen med den tattoe eleverne har øvet flittigt – det var meget flot, der ligger en lille film på facebook hvor tattoen er filmet oppefra.

Korpsfestival på Bornholm har foregået i ca. 15 år, hvor især Norge har været præsenteret med mange orkestre, og det var første gang, at det var en dirigent fra Danmark, der dirigerede fællesnumrene i Brændesgårdshaven. Arne klarede meget imponerende at samle alle syv orkestre, som spillede tre fællesnumre. Eleverne gav udtryk for, at det var noget helt særligt at være med til at spille så mange sammen, og vi tilskuere kunne tydeligt høre Køge Skoleorkester spille igennem med god energi og slagkraft. Efter koncert og omklædning uddelte elevrådet dagens bommert som gik til en pige, der først opdagede, at der var en grund til at låse døren til bade’båsen’ da vinden svingede døren op, mens hun badede. Heldigvis var det i et omklædningsrum kun for piger…puhh ha.

KSO gav en velfortjent is og et par timer gik med oplevelser i haven, hvor eleverne gik i små grupper.

Herefter skulle vi skynde os hjem til aftensmad. Menuen stod på skinke, kartofler og bearnaisesovs med budding til dessert. Der blev spist rigtig godt af hovedretten, desserten havde vi ikke meget tid til, da vi skulle til poolparty og DM i luftguitar. Der kom tre busser med elever fra norske orkestre til hyttebyen og poolområdet blev fyldt godt op. Feyza fik stemmet sin luftguitar og stillede op mod nordmændene. Hun gav den fuld gas og havde en fantastisk publikumappeal. Hun sluttede sit nummer af med at hoppe i poolen med alt tøjet på foran ca. 100 tilskuer, det var så sejt og KSO var det bedste heppekor ever. Dommerne voterede i en evighed, det var meget tæt løb og Feyza fik en flot 2. plads.

Lidt aftenbadning i poolen og leg på hoppepuden inden sovetid blev det også og så var denne skønne og meget oplevelsesrige dag slut.

3. dag tirsdag den 27. juni 2017

Det var ikke så svært at komme op til morgen trods gårsdagens strabadser. Alle var klar til afgang mod Rønne kl. 10. Vi havde fået en ny chauffør, som var meget pæn i håret, han mente, at det var fordi han boede på en klippeø…. han fortalte desuden, at der kun er én ko på Bornholm - de andre er køer.

Der var to timer til shopping i den provinsby i Danmark, der har det næststørste torv kun overgået af torvet i Køge. Eleverne syntes, at to timer var rigeligt og undrede sig over, at der ikke var flere butikker. Faktisk var der ikke en gang en McDonalds eller Burgerking, Bornholmerne tager til Ystad på en søndagstur for at spise på McDonalds.

Omklædning til uniform foregik i velkomstcenteret, og vi kørte igen med den underholdende chauffør til Nexø, hvor vi spillede en super god siddende koncert på torvet for et entusiastisk publikum. Det blæste meget og det var dejligt, at orkesteret kunne få hjælp fra tambourkorpset til at holde nodestativerne. Arne blev i øvrigt genkendt af to Bornholmere, han havde spillet sammen med den ene tidligere.

Uddelingen af bommerten foregik i bussen inden vi kørte fra Nexø. Bommerten blev uddelt til en ’pigetrio’, som var omklædt til civil før Arne havde givet grønt lys. Den ene vinder klarede dog frisag, da hun også fik bommerten i går.

Det gode vejr gav anledning til at tilbringe eftermiddagen i poolen, eller hygge sig lidt i hytterne inden aftensmad. Menuen blev endnu engang accepteret gryderet med ris, kylling og grøntsager, som der blev spist godt af. Til dessert var der rødgrød.

Elevrådet tog over efter aftensmaden, der blev både spillet rundbold og ristet skumfiduser over grillen, mens der blev sunget julesange for fuld hals, spillet bold, frisbee og hygget i hytterne - en virkelig hyggelig aften.

4. dag onsdag den 28. juni 2017

Bussen kørte gennem Gudhjems gader og bakker ned til havnen Der blev noget stille i bussen ved tanken om at skulle gå march her. Det var et rigtig fint arrangement og meget hyggeligt at mødes med de andre orkestre i gaderne. Vi begyndte heldigvis marchen oppe fra toppen af byen og gik mod havnen, hvor bussen var kørt ned. Inden afgang fik vi igen en frisksmurt rugbrødsmad til frokost på kajen i Gudhjem, og heldige var vi at fadene med mad stod under taget på flyttebilen godt i ly for mågeklatter.

Turen gik nu op langs kysten til Hammershus en meget smuk tur. Vi gik march op ad stien til borgen. Da vi nåede op lagde vi alle instrumenterne på græsset og fik en rundvisning af en kvinde der var ’350’ år gammel og tænk! Hun kunne huske, hvordan det havde været at på og leve på Hammershus på Leonora Christine Ulfeldts tid. Det var ikke så let at høre, hvad hun sagde pga. vinden, men lidt fik vi vist hørt.

Vores koncert blev afholdt inde i et magasin, der var blevet brugt til at opbevare skatter og afgifter, der blev opkrævet på øen. Det var en helt særlig oplevelse. Først spillede et norsk orkester i samme ’rum’ og derefter spillede vi. Der var et rimeligt stort publikum, så der var godt fyldt op i ’ skattekammeret’. Vi kunne svagt høre de andre orkestre, der spillede andre steder på Hammershus imens.

Da alle igen var nede ved bussen, var et velfortjent mellemmåltid nødvendigt og efter lidt at spise og drikke kørte vi til hyttebyen for at skifte til civil. Eleverne havde uniform på fra kl. 9 til 16 denne dag, så det var en fornøjelse at skifte og derefter en tur i poolen.

Bommerten gik til en dreng, der var ved at klæde sig om fra uniform til civil inde i sin hytte, da døren gik op, og der blev gennemtræk. Han løb ud kun i underbukser for at hente sin skjorte, der fløj ud. Udenfor mødte han en dame, der forskrækket skreg!! Drengen blev ligeså forskrækket og sammen stod de begge og skreg til hinanden.

Til aften var menuen spaghetti og kødsovs med en isvaffel til dessert. Som de andre dage var maden lækker og der blev spist godt.

Elevrådet valgte at omlægge den planlagte tur til stranden til et poolparty og der blev badet og leget i poolen og på hoppepuden til aften. Nogle gik en tur og andre fik spillet en del volleyball sammen med de norske drenge. Alle var i deres hytter kl. 22.00, hvor der blev hygget med kortspil, iPads mm.

5. dag torsdag den 29. juni 2017 – hjemrejse

Når man deltager i Korpsfestival på Bornholm, får man en medalje, eleverne har den med hjem. De norske elever, der var blevet dirigeret af Arne i Brændesgårdshaven er overbeviste om, at det er Arne, der er afbilledet på medaljen og de har vist ret, hvis man kigger rigtig godt efter, kan man godt se det!!

Det var ikke alle, der var lige hurtigt oppe og klar til afgang. Men kun en enkelt hytte måtte have ekstra og særlig hjælp. Havde der været mere bommerttøj burde alle fire piger have haft det på i mindst en uge. Men I må selv spørge dem om hvorfor.

Kufferterne blev afleveret i flyttebilen og alle gik en tur til Hasle havn, hvor vi så et røgeri, der lige havde hængt fisk ud. Flere købte lidt varmrøget laks eller andet. Alle fik en fornemmelse af hvad Bornholm også handler om: duften af ny røgede sild… uhmmm.

En længere rejse stod foran os, vi fik en god frokost inden afgang. Først med én bus til Rønne, derefter en meget voldsom tur med færgen i meget høj bølgegang, værre end på vejen over. Alle søsyge kom ud på dækket i den friske luft, fik køresyge armbånd på og besked om at holde fokus på horisonten. På Bornholmerbussen kom vi igen til at sidde forrest og vi havde en god tur gennem Sverige. Vi nød stadig, at alle kufferter var med flyttebilen. Vi havde kun én kuffert med til 45 mennesker, hvilket morede de skiftende chauffører undervejs.

Velankommet til Køge gik eleverne mod KSO hvor de sang ’Vi har haft en dejlig tur med KSO, KSO’ – alle forældre stod klar til at tage imod og der blev krammet i stor stil. Formanden og dirigenten holdt taler og der blev til sidst danset ’Boogie woogie’.

Nu var det tid til at komme hjem og, for mindst en dreng, tid til at komme i bad for han mente, at det var nok, at han havde taget et langt bad i søndags inden afrejse.